14 marca 2012r. uczniowie klas III wzięli udział w badaniu PISA.
Do badania wylosowanych zostało niespełna 400 gimnazjów (w tym naszeJ)
i szkół ponadgimnazjalnych (publicznych i niepublicznych) z wszystkich województw.
PISA to skrót nazwy Programu Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów (Programme for International Student Assessment) – międzynarodowego badania koordynowanego przez OECD. Jego celem jest uzyskanie porównywalnych danych o umiejętnościach uczniów, którzy ukończyli 15 rok życia w celu poprawy jakości nauczania i organizacji systemów edukacyjnych.
Program PISA powstał w 1997 roku. Bada umiejętności i wiedzę ważną
z perspektywy wyzwań, przed jakimi 15-latkowie staną w swym dorosłym życiu.
Narzędzia badawcze ukierunkowane są na zbadanie umiejętności praktycznego kojarzenia i wykorzystania wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin. Założeniu temu towarzyszy odwołanie do idei „kształcenia ustawicznego” – motywacji
i postaw sprzyjających samodzielności w zdobywaniu dalszej wiedzy.
W badaniu PISA wyróżniono trzy podstawowe dziedziny:
-czytanie i interpretacja (ang. reading literacy),
– matematyka (mathematical literacy),
– rozumowanie w naukach przyrodniczych (scientific literacy).
Badanie realizowane jest regularnie co trzy lata, począwszy od 2000 r.
W każdym z kolejnych badań szczególny nacisk jest położony na zbadanie jednej dziedziny.
Każdy z uczniów biorących udział w badaniu wypełnia zeszyt testowy zawierający zadania z pytaniami. Następnie uczniowie wypełniają kwestionariusz. Osobny kwestionariusz jest wypełniany przez dyrektora szkoły
i (od 2003 roku, w większości krajów) rodziców ucznia.
Pierwsze badanie PISA zrealizowano w 2000 roku: objęło ono 265 tys. uczniów
z 32 krajów, w tym 28 krajów OECD.
W PISA 2003 wzięło udział 42 krajów (ponad 275 tys. uczniów), w tym wszystkie kraje OECD. W badaniach PISA 2006 uczestniczyło 56 krajów, natomiast PISA 2009 badało uczniów z 64 krajów.
Rozumowanie w naukach przyrodniczych
Najlepsze wyniki zanotowano w następujących krajach:
PISA 2003 |
PISA 2006 |
PISA 2009 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
Matematyka
Najlepsze wyniki zanotowano w następujących krajach:
PISA 2003 |
PISA 2006 |
PISA 2009 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
Czytanie i interpretacja
Najlepsze wyniki zanotowano w następujących krajach:
PISA 2000 |
PISA 2003 |
PISA 2006 |
PISA 2009 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
PISA 2012 w Polsce, tak jak w poprzednich latach, prowadzi Instytut Filozofii
i Socjologii PAN na zlecenie MEN.
Informacje o programie PISA znajdują się na stronie Instytutu (www.ifispan.waw.pl) oraz OECD (www.pisa.oecd.org).